AKTUELNO

Početkom primene Pravilnika o ispitivanju od ponedeljka, 30. septembra i zvanično je počeo dugo najavljivan - uvoz polovnih automobila iz Amerike.

Milan Milojević, načelnik sektora za vozila Agencije za bezbednost saobraćaja, pojasnio je za Pink da se ovaj pravilnik odnosi za sada na putnička i laka teretna vozila najveće dozvoljene mase do 3,5 tone (kategorije M1 i N1).

On dodaje da će sistem funkcionisati po modelu koji je preuzet iz evropske direktive, a koja se bavi homologacijom celog vozila.

"Mi smo propisali alternativne zahteve koje će polovni automobili, morati da ispuni kako bi moglo da dobije uverenje Agencije, a oni su proistekli iz evropskog propisa. Glavni cilj nam je bio da vozila koja dolaze u našu zemlju budu pre svega bezbedna", kaže Milojević.

Foto: TV Pink Printscreen

"To između ostalog podrazumeva da u Srbiji mogu da se registruju samo vozila za koja imamo jasne dokaze da su uređaji i oprema, kao i vozilo u celini upodobljeni, odnosno da ispunjavaju alternativne zahteve iz Pravilnika o ispitivanju vozila… Dakle, ako imamo dokaz da su na vozilu koje stigne sa američkog tržišta kočnice homologovane, da automobil ima homologaciju za sigurnosni pojas, svetlosne uređaje, svega što se tiče bezbednosti, moći će da se izda Uverenje i da se takvo vozilo registruje", napominje Milojević.

Podsetimo, vozila iz Amerike imaju određene razlike u odnosu na vozila evropskih proizvođača.

Pre svega tu se misli na snop svetala, prikaz brzine na odometrima (kod "amerikanaca" je u miljama), drugačije standarde za emisiju štetnih gasova - zato do sada nije bio moguć njihov uvoz.

Sada su, prvo zahvaljujući izmeni člana 249 Zakona o bezbednosti saobraćaja, a zatim i usvajanjem izmenjenog Pravilnika o ispitivanju vozila, stvoreni uslovi da ova vozila dobiju odgovarajuće uverenje.

Ko će raditi pregled vozila i koliko će koštati?

Sve ovo će proveravati pravna lica koja su dobila ovlašćenje Agencije za bezbednost saobraćaja, a to su, kako je potvrdio Milan Milojević, Centar za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije i laboratorija Mašinskog fakulteta u Beogradu.

U ovom momentu nije poznato koliko će koštati modifikacije, odnosno, recimo, prepravka snopa svetala ili pokazivača pravca, ali se cena samog uverenja Agencije neće menjati (3.000 dinara, uz administrativnu taksu).

Milojević je rekao da za starost vozila koje može biti uvezeno i dalje važe oni stari propisi koji su važili u Republici Srbiji koji su definisani uredbom o uvozu.

- Moraće da ispune uslov najmanje iz nivoa izduvne emisije euro 3, odnosno alternativni zahtev da zadovoljavaju nivo izduvne emisije nivoa 3 - naglašava Milojević.

Autor: Dalibor Stankov