Kako je objasnio novinarima čuvar vaduhoplovne tradicije Dušan Ćirović, Japanci tek tri godine kasnije uvode kamikaze, koje ostaju sinonim za pilote samoubice. Ipak, heroji našeg neba bili su letači koji su imali anđeoska krila i ogromno srce.
Pre tačno 50 godina otkrivena je jedna od velikih tajni iz Drugog svetskog rata. U tadašnjim "Novostima" objavljena je priča o tome kako su srpski piloti bili preteče japanskih kamikaza, čiji su piloti samoubice takve akcije počeli da poduzimaju tri godine kasnije.
Novinaru koji se potpisao kao M. Marić priču je ispripovedao penzionisani potpukovnik Ratnog vazduhoplovstva Dušan Ćirović.
Dok su sedeli u zemunskoj Zmaj Jovinoj ulici, stari pilot je pričao o svojim istraživanjima i pokušaju da od zaborava otrgne delo naših pilota s početka Drugog svetskog rata.
Prvi je svoj samoubilački čin sproveo u delo kod Kumanova, na aerodromu Ražnatovačka kosa. Pilot-lovac bio je Vojislav Popović, komandir 42. lovačke eskadrile.
- Uzleteo je među prvima, uvek je bio takav. Od podoficira inženjerca postao je oficir. I tada, tog šestoaprilskog jutra poveo je nekoliko aviona svoje eskadrile u neravnopravan vazdušni boj. Verovatno je video svoje drugove, svoje pilote kako kao buktinje padaju. Znao je da sa svojim starim, sporim avionom gotovo ništa ne može neprijatelju. Možda je u borbi istrošio municiju. Ko bi ga znao kad je doneo odluku... - govorio je Dušan Ćirović.
I ostvario je ono što je odlučio. Ustremio se, iznenada, svojim aparatom na prvi neprijateljski dvomotorac. Iz naglog zaokreta, nisko nad tlom, udario je trupom svog aviona u neprijateljevo krilo. Zajedno sa njim, survao se i poginuo. Skupo je dao svoj život. Ostaci oba aviona pronađeni su, leševi nikada nisu.
Da li je poručnik Milorad Tanasić - Šapčanin video šta je uradio komandir eskadrile nikad nećemo saznati. Međutim, on je sledio njegov primer. Kada je Tanasićev avion bio izrešetan, dok su komande još radile, učinio je isto što i kapetan Popović. Udario je u neprijateljski avion u vazduhu i junački poginuo.
Beograđanin Đođe Cvetković - Ciga, narednik pilot-lovac tog dana branio je Podgoricu. Poginuo je na svoj dvadesetdeveti rođendan. Prethodno je oborio dva italijanska bombardera "savoje". Upustio se zatim u boj protiv fašističkih lovaca koji su štitili bombardere napadače. Kada mu je nestalo metaka namerno se sudario sa trećim bombarderom, zapalio ga i sa njim izgoreo.
Kako je objasnio novinarima čuvar vaduhoplovne tradicije Dušan Ćirović, Japanci tek tri godine kasnije uvode kamikaze, koje ostaju sinonim za pilote samoubice. Ipak, heroji našeg neba bili su letači koji su imali anđeoska krila i ogromno srce.
Japanci su pojedinačno jurišali avionima na ciljeve tek aprila 1944. godine. Međutim, u svim vojnim ekciklopedijama u svetu zabeležen je kao početak samoubistvenog avio napada slučaj japanskog pilota Terauči, i kasnije, 17. aprila 1944. majora Kapušige Takati, kao prvih kamilkaza. Naši su, na žalost, ostali nepoznati...